Veilige Handen

Sportclubs worden regelmatig geconfronteerd met ongewenst gedrag. Denk bijvoorbeeld aan de grove overtredingen, te fanatieke ouders langs de lijn, schelden, het bedreigen van scheidsrechters, discriminerende opmerkingen en seksuele intimidatie. Daardoor kan een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende situatie ontstaan.

Met grensoverschrijdend gedrag worden omgangsvormen bedoeld die, door persoon die het ondergaat, als gedwongen en/of ongewenst wordt ervaren. Grensoverschrijdend gedrag in de sport is elke vorm van gedrag of toenadering, in verbale, non verbale of fysieke zin, die:
- door de persoon, die het ondergaat als gedwongen en/of ongewenst wordt ervaren
- als doel of gevolg heeft de waardigheid van de persoon aan te tasten
- plaatsvindt onder omstandigheden die rechtstreeks verband houden met het beoefenen van de sport waar de spelregels/reglementen niet in voorzien.

Globaal gezien onderscheiden we de volgende gedragen als grensoverschrijdend gedrag:
- Pesten
- Discriminatie
- Bedreiging
- Belediging
- Mishandeling
- Seksuele intimidatie

Ook binnen onze vereniging kunnen grensoverschrijdende situaties voorkomen. Daarom zijn er nu vertrouwenscontactpersonen aangesteld.

Heb je problemen of wordt je gepest, gediscrimineerd of zijn er seksuele intimidaties waar je niet met je ouders of elftalbegeleider over durft te praten, neem dan contact op met een van ons. Wij zijn te vinden op de pagina Veilige Handen.

Alle medewerkers/vrijwilligers die betrokken zijn bij de vereniging kunnen een probleem bespreekbaar maken met ons. En als er ouders zijn die moeite hebben met een bepaalde gang van zaken of vermoedens hebben van grensoverschrijdend gedrag kunnen zij eveneens contact opnemen.

Wij zijn onafhankelijk, luisteren naar het probleem en gaan opzoek naar een oplossing. Informatie die aan ons wordt verstrekt wordt altijd strikt vertrouwelijk behandeld.