VOG-Beleid

SV Colmschate ’33 wil naast een sportieve, ook een veilige vereniging zijn voor al onze leden. Het bestuur heeft daarom besloten tot het invoeren van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) voor bepaalde medewerkers en vrijwilligers. Dit VOG-beleid wordt vanuit de KNVB en het NOC*NSF gestimuleerd.

Wat is een VOG?
Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een verklaring waaruit blijkt dat jouw gedrag in het verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving. De Dienst Justis van het Ministerie van Justitie screent personen die een VOG aanvragen en geeft de VOG’s af. Er zijn diverse screeningen mogelijk. Je krijgt een VOG als je geen strafbaar feit hebt gepleegd dat relevant is voor de betreffende functie.

De aanvraag is kosteloos.

Wie dient een VOG aan te vragen?
- Je dient een VOG aan te vragen als je vanuit je functie op structurele basis, direct of indirect, met kinderen te maken hebt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan trainers, teammanagers, conciërges.
- Je dient een VOG aan te vragen als je vanuit je functie op structurele basis, direct of indirect, met mensen met een geestelijke beperking te maken hebt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan trainers of teammanagers van onze G-voetbalafdeling.
- Je dient een VOG aan te vragen als je vanuit je functie op structurele basis, direct of indirect, met financiële middelen van de club te maken hebt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kantinemedewerkers, kaartverkoop 1e elftal of de penningmeesters van commissies.
- Je dient een VOG aan te vragen als je op structurele basis omgaat met machines, apparaten, goederen en/of voertuigen die een aanzienlijke waarde vertegenwoordigen en/of waarvan het gebruik een gevaar met zich mee kan brengen.
- Je dient een VOG aan te vragen als je deel uit maakt van het hoofdbestuur.

Het hoofdbestuur behoudt zich het recht voor om in individuele gevallen om een VOG te vragen.

Aanvragen VOG
- Op het moment dat één van bovenstaande criteria op jou van toepassing is, zal er per e-mail contact met je worden opgenomen over de te volgen stappen v.w.b. de aanvraag.
- Is er na 4 weken nog geen VOG afgegeven zal er een herinneringsmail worden verstuurd.
- Is er na 8 weken nog geen VOG afgegeven zal er per brief of telefonisch nog een laatste herinnering volgen.
- Is er 12 weken na de eerste e-mail nog geen VOG afgegeven wordt de aanvraag ingetrokken en stopt de procedure.

Van bovenstaande traject kan in geval van bijzondere omstandigheden worden afgeweken.

Wat als je geen VOG wilt aanvragen of niet verstrekt krijgt?
Het is simpel: SV Colmschate ’33 zal hier strikt mee omgaan.
Iedere vrijwilliger/medewerker bij SV Colmschate ’33 die voldoet aan het gestelde criterium, heeft een VOG nodig. Wil je deze niet aanvragen of krijgt je hem niet verstrekt van de Dienst Justis, dan stopt je betrokkenheid bij SV Colmschate ’33 per direct.

Als een VOG niet wordt afgegeven, betekent dat namelijk, dat er een veiligheidsrisico is als deze persoon de betreffende functie vervult of gaat vervullen. Justis geeft alleen dan geen VOG af als er een veroordeling is geweest gebaseerd is op een strafbaar feit. Wanneer een VOG niet wordt toegewezen door de dienst Justis, dan word je alleen zelf daarover geïnformeerd.

Heb je vertrouwelijke vragen hierover of verwacht je moeilijkheden bij de toekenning van jouw VOG dan kun je terecht bij de commissie Veilige Handen van SV Colmschate ‘33.

Geldigheid VOG
De geldigheid van een VOG is gesteld op 3 jaar. Bij SV Colmschate ‘33 zullen wij onze vrijwilligers en medewerkers die het betreft, elke 3 jaar vragen om een recente VOG.