Fris Helios bezorgt VR1 nederlaag in laatste minuten.

ST Helios/Schalkhaar VR1

Colmschate '33 VR1

Vrouwen beker poulefase Groep 2 12

20 september 2021 20:00

Sportpark Colmschate Zuid
Corrie Tendeloostraat 4
7421LN
DEVENTER
tel. 0570-655030

Om 20 uur mochten we aftrappen voor de Colmschater derby. Na een vriendelijke ontvangst en een prima warming up, blies de goed leidende scheids voor het begin van de wedstrijd.

Zoals al in eerdere edities van de derby te merken was, is er van goede onderlinge wedstrijden vaak geen sprake. Waar Helios in een 4-4-2 opstelling met een hangende linkerspits vooral de ballen over onze verdediging probeerde te leggen, probeerden wij wat zelfvertrouwen te tanken en weer eens een fatsoenlijke wedstrijd op de mat te leggen. Iets waar we uiteindelijk niet echt in geslaagd zijn.

De eerste kansen zijn voor Helios, dat vier 100% kansen om zeep weet te helpen. We komen iets beter in de wedstrijd, maar hebben geen antwoord op snelle Mirthe, die achterin het verschil maakt bij Helios. Steeds blijven we die kant opzoeken en steeds stranden onze aanvallen. Na een prima aanval krijgt Mette een 100% kans op de 0-1, maar ze maait over de bal omdat ze een beetje uit evenwicht raakt. Daarna krijg Dimara nog de kans om uit te halen van afstand, Amber tikt de bal met haar vingertoppen tegen de lat, waarna Wieb de bal er bijna in kan lopen, wat helaas niet gebeurt.

De ruststand had 4-0, maar net zo goed 0-2 kunnen zijn, echter rusten we zonder doelpunten. We doen een paar omzettingen om vooral voorin meer de baas te zijn, meer mogelijkheden te creëren. Achterin stond het deze keer, als we de vier 100% kansen even niet meerekenen, een stuk beter dan de laatste potjes.

Ook de tweede helft grossieren beide teams in lange ballen, er wordt veel energie verspilt met nutteloze sprintduels. Heel veel mogelijkheden worden er aan beide kanten niet gecreëerd, maar een kwartier voor tijd ontsnapt Juul aan de aandacht van de achterhoede en is haar voorsprong te groot voor onze verdediging om te overbruggen, ze haalt geweldig uit en de 1-0 staat op het scorebord. Vijf minuten later haalt de net ingevallen Anne uit vanuit de tweede lijn en scoort van een meter of 20 de geweldige 1-1.

Beide teams prikken nog een beetje op elkaars goal, maar echt gevaarlijk wordt het niet meer. Een kansloos hoog wanhoopsschot in de allerlaatste minuten zou niet eens een mogelijkheid genoemd mogen worden, maar helaas glipt de bal door de handen van Aniek en pakt Helios de volle buit. Verdiend? Ik denk dat dit een typische 0-0 wedstrijd was. Maar Helios verdient alle lof en complimenten, het team liet zien wat strijden met het mes tussen de tanden was. De ploeg is het beste team dat we tot nu toe tegengekomen zijn, dus een team om rekening mee te houden.

We gaan de derby nog twee keer meemaken dit seizoen, we zullen dan uit een ander vaatje moeten tappen. Belangrijkste is dat we in ons achterhoofd houden dat er echt veel voetbal in ons team zit, we moeten nu alleen samen een manier vinden om dat er ook uit te krijgen. We hebben vandaag van veel meiden genoeg strijd en inzet gezien, nu onszelf gaan belonen met beter veldspel.

Eerst maar eens de speelwijze nog eens kritisch onder de loep houden en bedenken hoe we dat voor alle speelsters zo positief mogelijk kunnen invullen, zodat iedereen vanuit haar eigen kracht kan voetballen.