Positieve coaching staat centraal in trainersclinic

15 december 2018 16:00

Woensdag 12 december werd er door de Technische Commissie een clinic georganiseerd voor de jeugdtrainers. Centraal hierin stond het positief, concreet en persoonlijk coachen van jeugdspelers.

Het eerste deel van de clinic vond binnen plaats. Na een kort stukje theorie door Sander Wanrooij en Christian Jeurnink over positieve coaching gingen de trainers in tweetallen aan de slag om de theorie toe te passen op een techniekoefening. Deze oefening werd vervolgens gepresenteerd aan de overige trainers met de bijbehorende coachingsmomenten. Mooie oefeningen kwamen voorbij met goede coaching, die door de groep van feedback werd voorzien, zodat de oefenvorm nog verder kon worden geperfectioneerd.

Positieve coaching gaat in het kort over het benoemen van concreet gedrag, persoonlijk aan de jongen of het meisje en altijd gericht op wat er goed gaat.

Het tweede deel van de clinic werd begeleid door Jarno van de Bosch. Jarno is sinds dit seizoen techniektrainer bij de club, heeft in het verleden in de jeugd van onze club gespeeld en is op dit moment onderdeel van de eerste selectie van Go Ahead Eagles. Hij had zes techniek oefeningen uitgezet op het veld. Elke oefening werd voorgedaan en daarna uitgevoerd door de trainers zelf. Bij elke oefening werd daarna stilgestaan bij de theorie uit het eerste deel. Hier ontstonden goede discussies en werd veel inspiratie opgedaan door de trainers.

In 2019 worden er door de Technische Commissie nog meer clinics georganiseerd voor de jeugdtrainers. Doel van de technische commissie is om de trainers te ondersteunen bij het geven van trainingen, zodat kinderen zich met plezier kunnen ontwikkelen.