Ledenbrief bestuur SV Colmschate - Gevolgen coronacrisis

2 april 2020 12:30

Bijgaand de brief van het bestuur over de gevolgen van de coronacrisis.

Deventer, 1 april 2020

Betreft:   Gevolgen coronacrisis

Beste leden, ouders, vrijwilligers en andere betrokkenen bij SV Colmschate ‘33,

Het coronavirus heeft een behoorlijke impact op ons allemaal. Er bestaan grote zorgen over naasten die geen bezoek meer mogen ontvangen of zelfs ziek worden, over het behoud van inkomen of juist de lange en zware werkdagen die er moeten worden gemaakt in vitale sectoren. Ons dagelijks leven is ingrijpend veranderd en we zijn in een situatie beland die niemand voor mogelijk had gehouden en die onwerkelijk aandoet.

Ook het voetbalseizoen is op 12 maart plotseling tot stilstand gekomen. Het kwam niet als een verassing maar de KNVB heeft dinsdagavond besloten dat het voetbalseizoen 2019/2020 voor het amateurvoetbal ten einde is. Er is nog veel onduidelijk over het verdere verloop van de coronacrisis en de gevolgen hiervan voor onze vereniging. Wij hebben getracht om een aantal belangrijke onderwerpen op een rij te zetten:

Seizoen 2019/2020
Alle competitie- en bekerwedstrijden worden door de KNVB uit het programma gehaald. Door alle resterende trainingen en oefenwedstrijden met de teams uit het seizoen 2019/2020 wordt ook een streep gezet. Over praktische zaken als kleding (teamtassen) en tags inleveren wordt nog gecommuniceerd. Wij begrijpen heel goed dat teams hun seizoen, na zo’n plotseling einde, gezamenlijk willen afsluiten maar uiteraard is dit voorlopig nog niet aan de orde.

Seizoen 2020/2021
Over aankomend seizoen kunnen we momenteel nog niet heel veel zeggen. Er wordt door de technische commissie gekeken naar spelers en trainers om straks weer teamindeling te kunnen presenteren. Als de overheid besluit om maatregelen af te zwakken, zullen wij kijken of het verantwoord is om nog selectieactiviteiten te organiseren. Uiteraard zijn hierin ook gezondheid en veiligheid de belangrijkste en enige criteria. Onze natuurgras (trainings- en wedstrijd)velden zullen binnenkort al onder handen worden genomen en zijn dus in ieder geval niet meer beschikbaar.

Financiële zaken
Financieel gezien heeft deze crisis ook een behoorlijke impact op onze vereniging. Met name het wegvallen van de kantine-omzet is een flinke tegenvaller. We zijn in de gelukkige omstandigheid dat we over een financiële buffer beschikken maar ‘bedachtzaamheid’ zal de komende periode het toverwoord zijn. Dat wil zeggen dat we onze inkomstenbronnen zorgvuldig zullen blijven monitoren en dat we overheidsinstanties, KNVB en NOC*NSF nauwlettend zullen volgen in hun berichtgeving om mogelijke compensatiemogelijkheden optimaal te kunnen benutten. Aan de uitgavenkant zullen we kritisch kijken naar mogelijkheden om kosten te kunnen besparen.

Contributie
In het verlengde van het vorige onderwerp is de contributie natuurlijk ook een belangrijk onderdeel. De komende periode zal de contributie gewoon doorlopen. Een lidmaatschap bij een amateurvereniging is iets anders dan een abonnement bij pak ‘m beet de sportschool. Het bestaan van een amateurclub valt of staat altijd al met de bijdrage van de leden én met de inzet van talloze vrijwilligers. De contributie compenseren zou tot gevolg hebben dat we financieel in de problemen kunnen komen.

Jeugdkamp
In het weekend van 26-28 juni staat het jaarlijkse jeugdkamp op het programma. Uiteraard staat het (Jeugd)bestuur in contact met de kampcommissie en worden de maatregelen en adviezen vanuit de overheid gevolgd. Een besluit hierover volgt nog. Vast staat dat ouders zullen worden gecompenseerd, mocht het kamp geen doorgang kunnen vinden.

ALV – Begroting
De Algemene Ledenvergadering waarin wij onze begroting voor aankomend seizoen presenteren staat momenteel gepland op 8 juni. In afwachting van verdere ontwikkelingen omtrent de coronacrisis laten wij dit vooralsnog op de agenda staan en zullen wij onze voorbereidingen gewoon treffen maar wij houden rekening met uitstel tot na de zomerstop.

Vrijwilligersfeest
Het vrijwilligersfeest dat elk jaar aan het eind van het seizoen wordt gehouden, zal worden uitgesteld. Het idee is nu om dit ergens aan het begin van het nieuwe voetbalseizoen in te plannen als we elkaar na een hele lange ‘zomerstop’ hopelijk weer onder normale omstandigheden kunnen zien en spreken.

Geen promotie/degradatie
In aanvulling op het feit dat de KNVB alle resterende wedstrijden voor dit seizoen heeft geschrapt, heeft de bond ook besloten dat er geen eindstanden op worden gemaakt en dat er geen degradatie of promotie wordt toegepast. Het eerste elftal, dat op de voorlaatste plaatst stond, zal onder leiding van de nieuwe hoofdtrainer Rowdy van der Hoop dus wederom uitkomen in de 3e klasse.

Samen
Juist in een periode als deze kan een vereniging simpelweg niet zonder haar leden. We hebben elkaar keihard nodig in deze moeilijke tijden en hopen op jullie begrip en solidariteit. Ook als de vereniging iets kan betekenen horen wij dat graag…denk bijvoorbeeld aan een kaartje voor een ziek lid of een telefoontje naar een eenzame Colmschatenaar die geen bezoek meer mag ontvangen.

Tenslotte wensen wij al onze leden, vrijwilligers en andere betrokkenen heel erg veel sterkte en gezondheid toe in deze periode. Pas goed op jezelf en de mensen om jullie heen en hopelijk zien we elkaar aankomend seizoen weer in goede gezondheid op ons sportcomplex.

De komende tijd zullen er vanuit onze kant incidenteel nog mededelingen via de website van de club worden gecommuniceerd. Tip: Download de ClubApp en zet de pushnotificaties voor ‘Algemene Zaken’ aan zodat je direct op de hoogte bent bij belangrijk nieuws. Voor vragen, suggesties of andere opmerkingen houden wij ons uiteraard aanbevolen.

Met vriendelijke groet,

Peter Janssen