Meidenfusie geen optie voor Colmschate ‘33

14 juni 2019 19:15

Vandaag hebben wij kennis genomen van een artikel in De Stentor omtrent de teruggang van het meidenvoetbal in Deventer en de mogelijkheid van een fusie. Voorzitter Peter Janssen is ook voor het stuk benaderd maar het hoofdonderwerp fuseren is in dat gesprek niet ter sprake gekomen.

In het stuk – met de kop Deventer denkt aan Puck 2.0 – wordt geopperd om in Deventer een vereniging op te zetten voor uitsluitend meiden en vrouwen. Clubmensen van onder meer Helios, Schalkhaar én Colmschate ’33 worden geciteerd. Opvallend genoeg hebben wij geen vragen gekregen over het onderwerp van het stuk: een mogelijke fusie. Door De Stentor werd ons alleen gevraagd naar het aantal vrouwelijke leden en of het WK voor extra aanwas zal zorgen.

Door de opzet van het artikel wordt de indruk gewekt dat Colmschate ’33 een eventuele fusie van het meidenvoetbal in Deventer ook wel ziet zitten, maar dit is niet het geval. Onze meidenafdeling doet het namelijk al zes jaar uitstekend. Uiteraard is er nog ruimte voor verbetering, maar wij zijn zeer tevreden over zowel de voetbaltechnische- als organisatorische ontwikkeling en zien nu geen enkele heil in een poging tot het opzetten van een meidenvereniging. Het meidenvoetbal krijgt juist een steeds prominentere plek binnen onze eigen vereniging en dat werkt erg goed.

Een aantal jaren geleden hebben wij met Helios en Schalkhaar om de tafel gezeten om over het meidenvoetbal te praten. Daar is de samenwerking met Helios destijds uit voortgekomen. Dit bleek in meerdere opzichten niet te functioneren waarna wij hebben besloten om de meidenafdelingen weer op te splitsen en dat is achteraf gezien een prima keuze geweest.

In de lift
Hoewel de spelersaantallen bij andere verenigingen teruglopen, is daar bij ons geen sprake van. Aankomend seizoen groeien wij zelfs naar acht teams en hebben we in de O9-categorie voor het eerst een meidenteam. In bijna alle leeftijdscategorieën zijn wij prima in staat om spelers te selecteren en op het juiste niveau in te delen.

Naast de aantallen zijn wij ook erg te spreken over het niveau. Diverse teams zijn er de afgelopen jaren in geslaagd om de hoogste regionen van het meidenvoetbal te bereiken. Zelfs ambitieuze meiden van buiten de stadsgrenzen maken de overstap naar Colmschate ’33.