Nieuwjaarswens

7 januari 2020 12:45

Tijdens de traditionele nieuwjaarsreceptie werd het voetbaljaar 2020 afgetrapt. In een goed gevulde kantine, met vele clubcoryfeeën uit heden en verleden, hield voorzitter Peter Janssen een nieuwjaarstoespraak.

Sportvrienden,

Wij staan aan de start van 2020. Een nieuw decennium en dus een mooi moment om even kort terug te blikken, maar vooral ook om ons vizier op de toekomst te richten.

In 2019 hebben wij ons vooral gericht op het toenemen van het aantal vrijwilligers en het daarmee verhogen van de verbondenheid met de club. Op onze site is onder het kopje “gezocht” veelvuldig een oproep gedaan op bijvoorbeeld een voorzitter jeugdcommissie, schoonmaakhulp, kantine medewerker, scheidsrechter, assistent scheidsrechter eerste elftal, planner kantine, techniek trainer, etc. Het artikel in de Stentor “Getergde voorzitter luidt noodklok over toekomst SV Colmschate '33” heeft in de zomer van 2019 veel stof doen opwaaien. Vanuit allerlei hoeken werd begrip getoond en ook hulp aangeboden. Politici (wethouder en raadsleden van de gemeente Deventer) bezochten de club om het verhaal er achter te vernemen. Met instanties als het Deventer Sportbedrijf en de KNVB is intensief overleg gevoerd. Helaas moet worden geconstateerd dat het netto resultaat van dit alles, namelijk meer vrijwilligers, niet bijster hoog genoemd kan worden.

Ook zijn we jammer genoeg nog steeds in onvoldoende mate in staat geweest om activiteiten buiten het voetbal te organiseren welke hard nodig zijn voor het creëren van een levendig verenigingsleven en het verhogen van onze inkomsten. Wel hebben wij, dankzij de grote inzet van de PR-commissie, de sponsorinkomsten weer iets zien toenemen.

Voor wat betreft het meiden—en damesvoetbal zijn wij met de KNVB een doorontwikkel programma gestart. Een mooi initiatief. Vanuit een actieve bijdrage van de vereniging werden diverse sessies gehouden om het meiden- en dames voetbal verder te kunnen ontwikkelen.
Ons vlaggenschip eindigde op de negende plaats in de competitie. Hopelijk zijn zij in staat om in 2020 een soort gelijke prestatie te leveren. De huidige positie op de ranglijst baart enige zorgen, maar we gaan uiteraard wel van lijfsbehoud in de derde klasse uit.

In 2020 zullen wij, mede in het licht gezien van het vrijwilligerstekort en de ontwikkelingen om ons heen (bijvoorbeeld de tendens van het zaterdagvoetbal) een (nieuwe) visie op de toekomst moeten gaan ontwikkelen. Daarnaast verloopt mijn vierde termijn als voorzitter van deze geweldige club en ik zal dus aftreden. Ik ga er vanuit dat opvolging geen probleem zal zijn. Wie wil nu niet leiding geven aan zo’n fantastische vereniging?

Op deze plaats wil ik alle bij onze mooie club betrokken mensen, die zich met ontzettend veel energie kennis en kunde in hun vrije tijd hebben ingezet voor onze club, bedanken voor een mooi 2019. Ik spreek de hoop en verwachting uit dat wij ook in 2020 weer op u mogen rekenen.

Alle leden, vrijwilligers, donateurs, sponsoren, ereleden en leden van verdienste wens ik namens het bestuur een ontzettend gelukkig, sportief, maar bovenal een gezond 2020. Dat laatste is immers waar het echt om gaat!

Laat het beste van het vorige jaar het slechtste worden voor dit jaar.

Daarop wil ik graag met jullie het glas heffen.

Peter Janssen
oorzitter SV Colmschate ‘33