Corona-update: Persconferentie 12 januari

13 januari 2021 9:15

Gisteravond is bekend gemaakt dat de lockdown met drie weken zal worden verlengd. Helaas betekent dat voor onze club dat de mogelijkheden om te trainen en wedstrijden te spelen voorlopig nog niet kan worden verruimd. We hebben de afgelopen tijd gemerkt dat met de sluiting van het onderwijs en de ontwikkelingen rondom de nieuwe virusvarianten er vanuit begeleiders en ouders meer gekeken wordt naar de standpunten die wij hier als vereniging over innemen. Daarom willen wij nogmaals duidelijk uiteenzetten wat onze lijn hierin is.

De overheid heeft ondanks de strenge lockdown waarin ons land momenteel zit, weloverwegen het besluit genomen om sporten in een beperkte vorm toe te blijven staan. Het OMT(bestaande uit experts op het gebied van infectieziekten) heeft onderzoek gedaan naar de wijze waarop er verantwoord en veilig kan worden gesport. Het feit dat er wordt gesport in de buitenlucht en de contactmomenten kort zijn, zorgen voor een aanzienlijke beperking van het verspreidingsrisico. De adviezen van het OMT zijn door overheid omgezet in een 'harde voorwaarden' richting alle sportclubs om te mogen sporten. Hier geven wij uiteraard direct gehoor aan.

Ouders/spelers
Zoals we al eerder hebben gemeld, staat het spelers en ouders vrij om te besluiten om niet deel te nemen aan trainingen of trainingswedstrijden. Wij gaan er vanuit dat medespelers en begeleiders een dergelijk besluit respecteren, ook als dit betekent dat er op zaterdag een keer niet kan worden gespeeld door een spelerstekort.

Trainers
Ook als trainers besluiten om geen training meer te willen geven dient dit vanuit het team te worden gerespecteerd. Er kan gekeken worden naar de mogelijkheid om tijdelijk een andere trainer voor de groep te zetten en mocht dit niet lukken, dan ligt de training tijdelijk even stil voor het betreffende team.

Sporten en bewegen is ontzettend belangrijk voor zowel de jeugd als volwassenen. De mogelijkheden die ons door de overheid worden geboden willen wij onze leden niet ontnemen. Zeker in een tijd waarin de jeugd weinig afleiding heeft en school vanuit huis moet volgen, kan een paar uurtjes buiten sporten een zeer welkome uitlaatklep zijn.

Op het moment dat wij merken dat er binnen Deventer of zelfs binnen de vereniging besmettingshaarden ontstaan, nemen wij direct contact op met de lokale overheid en GGD om verdere maatregelen te bespreken. Het is daarom ook erg belangrijk dat coronabesmettingen binnen de vereniging worden gemeld middels dit formulier.